Wie ben ik?
Mijn naam is Karin Slegtenhorst. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring in het basisonderwijs. Ik woon in Nieuwerkerk aan den IJssel, waar ik de basisscholen goed ken. Op dit moment werk ik ook drie dagen per week als intern begeleider op een basisschool in Gouda.
In mijn werk in het onderwijs merk ik dat er regelmatig kinderen vastlopen of niet lekker in hun vel zitten. Het lukt ze niet om mee te komen, ze voelen zich niet competent of kunnen zich niet concentreren, het lukt ze niet om stil te zitten of zijn overprikkeld. Ze zijn bijvoorbeeld gevoelig voor labeltjes of naadjes in hun kleding of voor licht of geluid. Het kan ook zijn dat het leren lezen erg veel moeite kost of het netjes schrijven maar niet wil lukken. Het gevolg kan zijn dat deze kinderen ongewenst (‘lastig’) gedrag gaan vertonen of zich terugtrekken en zelfs faalangst ontwikkelen.
Jonge kinderen hebben beweging en spel nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en te kunnen voorbereiden op het leren lezen en rekenen wat vanaf groep 3 gaat starten. Om kinderen die vastlopen te kunnen begeleiden en weer goed in hun vel te laten zitten, heb ik de opleiding Psychomotorisch Kindercoach gevolgd bij Beweeg en Groei. Onder het tabblad Psychomotoriek uitgelegd vindt u informatie over waar ik mee aan de slag ga en hoe ik te werk ga.
Sinds kort ben ik ook gecertificeerd Kindertalentenfluisteraar. Een kindertalentenfluisteraar is iemand die het erg leuk vindt om talentgesprekken te voeren met kinderen. Hierdoor leren kinderen hun eigen talenten onder woorden te brengen en ontwikkelen zij meer veerkracht en weerbaarheid. Ook worden zij zich ervan bewust dat talent niet gaat over het uitblinken in een bepaalde activiteit, maar dat het gaat over activiteiten die je leuk vindt, waar je voldoening van krijgt en waarvan de tijd vliegt. Het resultaat van talentgesprekken is dat kinderen beter omgaan met de uitdagingen die op hun pad liggen.
Niet alleen talentgesprekken kunnen bijdragen aan de weerbaarheid en veerkracht van kinderen. Ik verzorg ook weerbaarheidstrainingen aan groepen kinderen van 6 tot 12 jaar volgens Methode B. In een aantal bijeenkomsten leren kinderen op een speelse manier hun kracht kennen en gebruiken.
Als Jouw Autisme Trainer ben ik opgeleid om kinderen en jongeren met autisme te begeleiden (psycho-educatie) in het omgaan met hun autisme. In 10 bijeenkomsten bespreken we alle facetten van autisme en begeleid ik hen om hun eigen weg te vinden met hun autisme.
Tot slot ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in het brein en de ontwikkeling daarvan. Daarom heb ik in 2016 een cursus Conscious Discipline gevolgd in Amerika. Deze pedagogische methode gaat uit van de breinontwikkeling en de verschillende delen van het brein bij de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.