Kindertalentenfluisteraar
Wat is talent?
We worden allemaal geboren met talent, maar dat betekent niet automatisch dat we er wat mee doen. Veel kinderen zijn zich niet bewust van de talenten die ze hebben.
Het gaat hierbij nadrukkelijk niet over waar een kind goed in is. Om de vraag “waar ben je goed in?’ te kunnen beantwoorden, leg je jezelf langs een lat en vergelijk je jezelf met anderen.
Talent wordt zichtbaar in de activiteiten die voor jou moeiteloos gaan en die je energie opeveren. Voor jezelf is jouw talent dus vaak helemaal niet zo bijzonder. Het gaat vanzelf.
Veel kinderen weten dus niet goed wat hun talent precies is, maar wanneer ze naar anderen kijken, merken ze bij hen wel talenten op. Soms denken kinderen daardoor dat anderen bijzondere dingen kunnen en zij niet.
Het is dus belangrijk om kinderen bewust te maken van hun eigen talenten. Ze laten deze talenten vooral zien op momenten waarop ze zonder instructies aan het werken of aan het spelen zijn. Op de momenten waarop ze helemaal zelf kunnen beslissen wat ze doen en hoe ze dat doen. Dit zijn dus waardevolle momenten om je kind eens goed te observeren en te benoemen wat je ziet.
Aangezien kinderen zich niet altijd bewust zijn van hun talenten, zijn het vaak anderen die hen erop moeten wijzen dat ze talent hebben. Als iemand anders je op je talent wijst, gebeurt er iets bijzonders.
Door met kinderen in gesprek te gaan en ze kennis te laten maken met hun talenten, ontwikkelen zij veerkracht en zelfvertrouwen. Ook het oplossingsvermogen wordt vergroot, wat een gevoel van autonomie oplevert. Het kind wordt van binnenuit versterkt.
In mijn praktijk gebruik ik het talentgesprek om kinderen zich bewust te laten worden van hun talenten. Het is een prachtige werkvorm om aandacht te kunnen geven aan positieve emoties waardoor kinderen ook beter kunnen omgaan met negatieve ervaringen.