Begeleiding en coaching
Na een kennismakingsgesprek maken we een eerste afspraak. Tijdens deze eerste bijeenkomst zal ik allereerst een uitgebreide screening uitvoeren. Tegelijkertijd vult u als ouder/verzorger een uitgebreide vragenlijst in. Naar aanleiding van de opvallendheden uit de screening en de vragenlijst, zal ik een plan opstellen voor de begeleiding van uw zoon of dochter.
De begeleiding bestaat vaak uit een combinatie van het versterken van het zelfvertouwen en de ‘ik-sterkte’ van het kind en het doen van spelletjes en oefeningen om de bewegingspatronen van het kind te verbeteren. Deze combinatie van coaching en bewegen is een krachtige manier om de ontwikkeling van het kind een duwtje in de goede richting te geven. Aan het eind van elk begeleidingsmoment bespreek ik met u welke oefeningen er voor de komende periode thuis gedaan kunnen worden. De oefeningen voor thuis kosten ongeveer 10 minuten per dag.
Deze wijze van werken met kinderen heeft als bijkomend voordeel dat we veel plezier maken en veel lol hebben tijdens de begeleiding. Kinderen vinden het hierdoor leuk om in de praktijk te komen en ervaren het niet als een belasting.
Visuele screening
Een onderdeel van de algehele motorische screening is het checken van de oogsamenwerking door middel van een visuele screening.
“Kijken doe je met je ogen, zien met je hersenen.”
Heel belangrijk bij de ontwikkeling van een kind is het ontwikkelen van ruimtelijke oriëntatie. Deze ruimtelijke oriëntatie, of ruimtelijk inzicht, ontwikkelt een kind door zich te bewegen in de ruimte en ervaringen op te doen. Deze ontwikkeling begint al in de babytijd, wanneer een baby reikt naar een speeltje en merkt dat het net te ver weg ligt. Door veel te oefenen worden deze bewegingen steeds beter gecoördineerd en steeds bewuster uitgevoerd.
Bij deze ontwikkeling is het belangrijk dat het zicht goed is. De ogen moeten goed samenwerken om één beeld te krijgen. Ook moeten de ogen goed kunnen richten op het voorwerp, om de afstand tot het voorwerp goed in te kunnen schatten.
Om goed te kunnen zien moeten je ogen dus rustig een voorwerp kunnen volgen, goed op een voorwerp of letters kunnen richten, goed kunnen samenwerken en de juiste oogsprongen kunnen maken.
Bij het lezen van een tekst, is het belangrijk dat beide ogen hetzelfde ‘zien’, op hetzelfde punt scherpstellen én je moet van woord naar woord en naar de volgende regel kunnen springen zonder dat er woorden of zinnen worden overgeslagen.
Omdat een verminderde oogmotoriek vaak aan de basis ligt van lees- en leerproblemen, is de visuele screening een belangrijk onderdeel van de intake.
Kinderen die een verminderd ruimtelijk inzicht hebben, kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met fietsen, een hekel hebben aan gym, moeite hebben met balspelen, vaak struikelen, stoten of vallen, moeite hebben met traplopen, onhandig zijn en de b-d-p-q, de 6 en de 9, en de 7 en de 4 omdraaien.
Als uit de screening blijkt dat de oogsamenwerking of het oogrichten bij uw kind niet optimaal is ontwikkeld, kunnen we met eenvoudige oefeningen aan de slag om dit te verbeteren.
Extra ondersteuning bij schoolwerk
Heeft uw kind extra ondersteuning nodig bij het schoolwerk? Is het lastig om te plannen of gaat het op school net iets te snel? In een individuele setting gaan we aan de slag met dat wat lastig gaat Ik heb ruim 20 jaar ervaring in het basisonderwijs en kan een helpende hand bieden in de extra ondersteuning van uw kind. Bij deze begeleiding maak ik ook gebruik van beweging en spel. Daarnaast werken we samen aan het vergroten van het zelfvertrouwen van uw kind.
Reflexintegratie
Reflexen en RMT
De basis van al onze bewegingen ligt in de reflexen, ook wel de basispatronen van de bewegingsontwikkeling genoemd. Elk bewegingspatroon is een samenwerking van verschillende bewegingsvormen die voldoende ontwikkeld moeten zijn. Reflexen zijn onbewuste bewegingspatronen. Als deze niet bewust geworden zijn en nog ongecontroleerd en niet geautomatiseerd bewegen, krijgen kinderen te maken met uitdagingen, zowel op het gebied van gedrag als bij de schoolvakken lezen, rekenen en schrijven. Door middel van bewegingen zoals rollen om de lengte as, het tijgeren en kruipen, kunnen we ervoor zorgen dat de ontwikkeling van de bewegingspatronen weer goed op gang komen. Daarnaast zijn er ook hele specifieke en subtiele bewegingen die we kunnen toepassen en uitvoeren om de reflexen op een goede manier te integreren. RMT (Rhythmic Movement Training) Beweging is essentieel voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel vertakt en breidt uit door het bewegen van een (pasgeboren) baby’s. Hoe meer een baby de mogelijkheid krijgt om beweging te oefenen of zintuigelijke indrukken te ervaren door op de grond op de buik of rug te liggen, door gedragen, geschommeld en geknuffeld te worden, hoe beter de basis is voor leren. De RMT maakt gebruik van de bewegingen die nodig zijn voor de ontwikkeling van baby’s. Deze bewegingen worden nagebootst om het systeem zodoende opnieuw te trainen. In mijn begeleiding kan ik de RMT ook inzetten.